Thursday 14 September 2017

Lakukan 10 Hal ini maka REZEKI akan MENGEJAR Anda

Hai , | Dalam islam semua orang di berikan rezeki dan nikmat allah , tapi banyak orang menganggap nikmat yang telah diberikan masih belum cukup untuk mereka. Ada banyak cara menjemput rezeki yang ada di sekitar kita.

Lakukan 10 Hal ini , maka REZEKI akan MENGEJAR Anda

Inilah 10 hal yang membuat rezeki selalu menghampiri kita.

1. Taqwa 
“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Tuhan niscaya Dia akan mengadakan jalan keluar baginya. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya ,” (QS ath-Thalaq: 2-3).

2. Tawakal 
Nabi s.a.w. bersabda: “Seandainya kau bertawakal kepada Tuhan dengan sebenar-benar tawakal , nescaya kau diberi rezeki mirip burung diberi rezeki , ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad , at-Tirmizi , Ibnu Majah , Ibnu Hibban , al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)

3. Shalat 
Firman Tuhan dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam , jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha) , nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya." (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

4. Istighfar
"Mohonlah ampun kepada Tuhanmu , sesungguhnya Dia ialah Maha Pengampun , niscaya Dia akan mengirim-kan hujan kepadamu dengan lebat , dan membanyakkan harta dan anak-anakmu dan mengadakan untukmu ke-bun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai" (QS Nuh: 10-12).

“Barangsiapa memperbanyak istighfar (mohon ampun kepada Allah) , niscaya Tuhan menimbulkan untuk setiap kesedihannya jalan keluar dan untuk setiap kesempitannya kelapangan , dan Tuhan akan memberinya rezeki (yang halal) dari arah yang tiada disangka-sangka ,” (HR Ahmad , Abu Dawud , an-Nasa’i , Ibnu Majah dan al-Hakim).

5. Silaturahmi
Imam Bukhari meriwayatkan bahwa Rasulullah saw bersabda , “Siapa yang senang untuk dilapangkan rezekinya dan diakhirkan ajalnya (dipanjangkan umurnya) , hendaknyalah ia menyambung (tali) silaturahim.”

6. Sedekah
Sabda Nabi s.a.w.: “Tidaklah kau diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu.” (Riwayat Bukhari)

7. Berbuat Kebaikan 
"Barangsiapa yang datang dengan (membawa) kebaikan , maka baginya (pahala) yang lebih baik daripada kebaikannya itu; dan barangsiapa yang datang dengan (membawa) kejahatan , maka tidaklah diberi pembalasan kepada orang-orang yang telah mengerjakan kejahatan itu , melainkan (seimbang) dengan apa yang dahulu mereka kerjakan." (QS Alqashash:84)

Nabi bersabda: Sesungguhnya Tuhan tdk akan zalim pd hambanya yg berbuat kebaikan.Dia akan dibalas dengan diberi rezeki di dunia dan akan dibalas dengan pahala di akhirat.(HR. Ahmad)

8. Berdagang
Dan Nabi SAW bersabda: “Berniagalah , alasannya sembilan dari sepuluh pintu rezeki itu ada dalam perniagaan” (Riwayat Ahmad)

9. Bangun Pagi
Fatimah (putri Rasulullah) berkata bahwa ketika Rasulullah ( S.A.W.) melihatnya masih terlentang di daerah tidurnya di pagi hari , beliau (S.A.W.) mengatakan kepadanya , "Putriku , bangunlah dan saksikanlah kemurahan-hati Tuhanmu , dan janganlah menjadi mirip kebanyakan orang. Tuhan membagikan rezeki setiap harinya pada waktu antara mulainya subuh hingga terbitnya matahari. ( H.R. Al-Baihaqi)

Aisyah juga meceritakan sebuah hadits yang hampir sama maknanya , yang mana Rasulullah (S.A.W.) bersabda , "Bangunlah pagi-pagi untuk mencari rezekimu dan melaksanakan tugasmu , alasannya hal itu membawa berkah dan kesuksesan. (H.R. At-Tabarani)

10. Bersyukur
“Sesungguhnya bila kau bersyukur , pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu , dan bila kau mengingkari (nikmat-Ku) , maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”. (QS Ibrahim:7)

disamping cara cara diatas hendaknya kita saling membuatkan , akan ilmu yang kita miliki yuk share artikel ini keteman-teman kita. supaya bermanfaat



Sumber :

0 comments:

Post a Comment